NEWSTRAP.GR

Δημιουργοί

Τιμώντας το Θεόδωρο Αγγελόπουλο τη μέρα των γενεθλίων του

E-mail Εκτύπωση PDF

Σπαράγματα μνήμης από το ταξίδι ζωής του Θόδωassets LARGE t 420 54057605 type12128ρου Αγγελόπουλου, έδωσαν οι φίλοι και συνεργάτες του, οι οποίοι χθες, ανήμερα των γενεθλίων του πρόωρα χαμένου  σκηνοθέτη (27/4/1935- 24/1/2012 ), συγκεντρώθηκαν στο Μουσείο Μπενάκη της Πειραιώς και ξεδίπλωσαν καρέ- καρέ του έργου του, με σεβασμό, θαυμασμό, «φέρνοντας» ανάμεσά τους, τον δικό τους Θόδωρο.

Αντί γενεθλίων, η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου, οργάνωσε  με επιτυχία  την εκδήλωση για τον μεγάλο σκηνοθέτη. Ηταν ένα νοερό ταξίδι από την «Αλλη Θάλασσα» ως τους Forminx, την ημιτελή πρώτη του  ταινία, του  1965, στο οποίο παραβρέθηκε η στενότερη και ευρύτερη οικογένειά του, η γυναίκα του Φοίβη και οι τρεις κόρες τους, οι ηθοποιοί των ταινιών του,  οι τεχνικοί του, παλιοί και νεότεροι συνεργάτες του, σκηνοθέτες αλλά και κάτοικοι των χωριών στα οποία γύρισε ταινίες ο Θόδωρος Αγγελόπουλος, όπως ο αγρότης από την λίμνη Κερκίνη, που συμμετείχε στην κατασκευή του χωριού,  για τις ανάγκες της ταινίας «το Λιβάδι που δακρύζει».

Οι πιστοί  συνεργάτες του, μοιράστηκαν με το κοινό, στιγμές και συναισθήματα από την  πολύχρονη θητεία τους δίπλα στον  σπουδαίο δημιουργό και πρόβαλαν αποσπάσματα από τα μέικιν οφ  ταινιών  του Αγγελόπουλου, με τον ίδιο να καθοδηγεί τους ηθοποιούς του ως την παραμικρή λεπτομέρεια, να «χάνεται» μέσα στον στοχασμό του ψάχνοντας μια καινούργια γωνία λήψης, ένα καινούργιο κάδρο και «επιστρέφοντας»  μετά από ώρες,  χαμογελώντας, έτοιμος να ξεκινήσει το πλάνο του να τους λέει : «Βγήκε το φεγγάρι. Σας ευχαριστώ για την υπομονή σας να περιμένετε όλη την ημέρα εδώ».

Αυτός ήταν ο δημιουργός Θ. Αγγελόπουλος. Και το πρόγραμμα των γυρισμάτων του, ήταν πάντα προσωρινό,  άλλαζε ανάλογα με τον χώρο και τον καιρό.

«Έπρεπε να περιμένει τα σύννεφα να πλησιάσουν  το πλάνο του» είπε η κόρη του Ελένη, βοηθός του για πρώτη φορά,  στην τελευταία του ταινία «'Αλλη θάλασσα», μαζί με τον Τάκη Κατσέλη στην διεύθυνση παραγωγής.  

Ο  Θόδωρος Αγγελόπουλος, ήταν ο σκηνοθέτης που «λάτρεψε την Ελλάδα, με μια λατρεία βουτηγμένη στον πόνο και την έβγαλε στο παγκόσμιο στερέωμα», είπε η Δέσποινα Μπεμπεδέλη.

Συντονιστής της βραδιάς,  ήταν ο σκηνοθέτης Θάνος Αναστόπουλος, αντιπρόεδρος της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου και πρώην βοηθός του Θόδωρου Αγγελόπουλου.
 
Το ταξίδι με τον Αγγελόπουλο ήταν «ζόρικο αλλά πάντα ενδιαφέρον» είπε η ενδυματολόγος  Ιουλία Σταυρίδου, για τον δικό μας, παγκόσμιο σκηνοθέτη. 

«Μαχητής σε μια Ελλάδα αντικινηματογραφική» κατά τον Γρηγόρη Πατρικαρέα, ο οποιος θύμισε στο κοινό τις αφόρητες περιπέτειες με τον πρώην μητροπολίτη Φλωρίνης, Καντιώτη, στα γυρίσματα της ταινίας  «Το Μετέωρο βήμα του πελαργού».
 
Η Μάνια Παπαδημητρίου, μίλησε για το ταξίδι στα Βαλκάνια με το «Βλέμμα του Οδυσσέα», ένα ταξίδι που «μας άλλαξε όλους όσους συμμετείχαμε».

Η Εύα Κοταμανίδου, θύμησε  στιγμές από τον Θίασο, ο  μοντέρ των ταινιών του Γιάννης Τσιτσόπουλος, η πολύτιμη βοηθός του Μαργαρία Μαντά, η Τάνια Παλαιολόγου (ήταν το  μικρό κορίτσι  που  έπαιζε στο Τοπιο στην Ομίχλη), και πολλοί  ακόμα  έδωσαν το παρών στην εκδήλωση για τον Θόδωρο Αγγελόπουλο.

Ο Δήμος Αβδελιώδης, σκηνοθέτης τον οποίο εκτιμούσε ο Θόδωρος Αγγελόπουλος, είπε στην αρχή της εκδήλωσης: «Ο Αγγελόπουλος ήταν μοναδικός γιατί το έργο του επανασύνδεσε τον κινηματογράφο με το αρχαίο δράμα, μ΄έναν τρόπο πολύ
μοντέρνο».

Στο τέλος της εκδήλωσης, οι  μουσικοί του Ωδείου Αθηνών,μαζί με τον ακορντεονίστα Ανδρέα Τσεκούρα πέρασαν  με το κοινό, από το αμφιθέατρο, στο αίθριο του Μουσείου, συνεχίζοντας  την γιορτή με αγαπημένα ηπειρώτικα τραγούδια του Θόδωρου Αγγελόπουλου και μουσική από τις ταινίες του.

tanea.gr

"Η ζωή του Νικόλα Πιοβάνι θα είναι ωραία" στο Μέγαρο Μουσικής

E-mail Εκτύπωση PDF

Ο Nicola Piovani  (Νικόλα Πιοβάνι) έρχεται στην Αθpiovani 5webήνα για μία μόνο συναυλία στις 17 Μαΐου στο Μέγαρο Μουσικής. Ο βραβευμένος με Oscar μουσικής για την ταινία H Ζωή είναι Ωραία, θα παρουσιάσει στην Αθήνα μερικά από τα πιο γνωστά έργα του για τον κινηματογράφο διευθύνοντας την 50μελή Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής της ΕΡΤ, ενώ ταυτόχρονα θα προβάλλεται στη γιγαντοοθόνη του Μεγάρου πλούσιο φωτογραφικό υλικό από τις ταινίες αυτές. Ο Nicola Piovaniείναι ο πρώτος «καλεσμένος»της One Voice στο πλαίσιο του αφιερώματος που διοργανώνει σε συνθέτες που έχουν βραβευτεί με Όσκαρ Καλύτερης Μουσικής, και όπου παράλληλα με τη μουσική συναυλία θα γίνεται και προβολή φωτογραφικού ή κινηματογραφικού υλικού.

Είναι η πρώτη φορά που ο συνθέτης θα παρουσιάσει στην Ελλάδα έργο του με συμφωνική ορχήστρα και οι θεατές θα έχουν την ευκαιρία να τον απολαύσουν σε μερικές από τις σημαντικότερες συνεργασίες του, όπως αυτές με τον Φεντερίκο Φελίνι και τους αδελφούς Ταβιάνι. Special guest στη βραδιά η Έλλη Πασπαλά.

Ο Nicola Piovani γεννήθηκε στη Ρώμη το 1946. Είναι ευρύτερα γνωστός από τη μουσική του για πολλές κινηματογραφικές ταινίες καθώς και θεατρικά έργα. Εκτός από μουσική για ταινίες και θέατρο, ο Piovani έχει γράψει συναυλιακή και συμφωνική μουσική, καθώς και μουσική δωματίου. Μέχρι στιγμής έχει συνθέσει μουσική για πάνω από 130 ταινίες, συμπεριλαμβανομένης και αυτής του Περικλή Χούρσογλου Ο κύριος με τα γκρι.

Εισιτήρια πωλούνται από τις 25 Απριλίου στα ταμεία του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών (Βασ. Σοφίας & Κόκκαλη)
και στο εκδοτήριο του Μεγάρου, Ομήρου 8 Αθήνα.
Τηλ. 210 7282000 & 210 7282333
Τιμές εισιτηρίων: 35€, 45€, 55€, φοιτητικό 25€, VIP 90€ (περιλαμβάνει κοκτέιλ στο τέλος της συναυλίας παρουσία του συνθέτη).

 

musicparer.gr

Αφιέρωμα στο Μίκη Θεοδωράκη από το Μέγαρο Μουσικής

E-mail Εκτύπωση PDF

Μια μοναδική συναυλία-αφιέρω5F1683A2FB4446FCD0BC0AA7053A2E03μα στο συμφωνικό έργο του Μίκη Θεοδωράκη πραγματοποιείται την Πέμπτη 26 Απριλίου στο Μέγαρο Μουσικής, σε συμπαραγωγή με την ΕΡΤ.

«Η συμφωνική μουσική αποτελεί το κορυφαίο πνευματικό επίτευγμα της δυτικής σκέψης, ιδιαίτερα των Γερμανών, ισάξιο με την αθάνατη αρχιτεκτονική και το αρχαίο δράμα» αναφέρει ο Μίκης Θεοδωράκης σε απόσπασμα της βιογραφίας του.

Η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της Ε.Ρ.Τ. θα ερμηνεύσει στο πρώτο μέρος τον «Οιδίποδα Τύραννο» και θα πλαισιώσει τον διακεκριμένο Γερμανό τσελίστα Σεμπάστιαν Χες στην παρουσίαση της Ραψωδίας για βιολοντσέλο.

Στο δεύτερο μέρος της βραδιάς η Συμφωνική της Ε.Ρ.Τ. θα παίξει την Πρώτη Συμφωνία για Μεγάλη Ορχήστρα. Διευθύνει ο Άγγλος μαέστρος Τζον Καρού.

Ο «Οιδίποδας Τύραννος» έχει απασχολήσει δύο φορές τον συνθέτη, ο οποίος υπογράφει δύο παρτιτούρες που αντλούν το θέμα και τον τίτλο τους από τη φερώνυμη τραγωδία του Σοφοκλή.

Το έργο πρωτοπαρουσιάστηκε στις 8 Δεκεμβρίου 1958 από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών με αρχιμουσικό τον Ανδρέα Παρίδη.

Η Ραψωδία για βιολοντσέλο και συμφωνική ορχήστρα είναι κατά πολύ μεταγενέστερη του «Οιδίποδα». Γράφτηκε στην Αθήνα το 1996 και η πλειονότητα των μουσικών θεμάτων της βασίζεται σε μελωδίες του έργου «Τα λυρικότερα».

Τα σολιστικά μέρη θα αποδώσει στη συναυλία ο Γερμανός τσελίστας, συνθέτης και παραγωγός Σεμπάστιαν Χες, ένας από τους πλέον επιτυχημένους ερμηνευτές της γενιάς του.

Η Πρώτη Συμφωνία για Μεγάλη Ορχήστρα (1948-1954) αποτυπώνει στις σελίδες της τις δραματικές περιστάσεις υπό τις οποίες γράφτηκε το έργο και συνιστά αδιάψευστη ιστορική μαρτυρία για την Ελλάδα του Εμφυλίου.

Τα πρωτόλεια σχεδιάσματά της ανάγονται στην περίοδο 1948-1950, όταν ο Θεοδωράκης ήταν εξόριστος στην Ικαρία και στην Μακρόνησο.

Ο ίδιος ο συνθέτης περιγράφει τα τραγικά γεγονότα που έγιναν αφορμή για τη σύνθεση της Πρώτης, αλλά και τις συνθήκες διαβίωσης των πολιτικών κρατουμένων σε συνέντευξή του σε κυκλαδικό δικτυακό ιστότοπο:

«Κάθε προσπάθεια επικοινωνίας ήταν αδύνατη. Ο κόσμος μάθαινε μόνο όσα η διοίκηση και ο υπουργός φρόντιζαν να μάθει. Στις εξορίες, ο κανόνας μερικές φορές παραβιαζόταν. Και χαρτιά είχαμε και μολύβια. Εγώ πάντα είχα μαζί μου μουσικά βιβλία. Μελετούσα κι έγραφα».

Οι τιμές των εισιτηρίων για τις συναυλίες είναι 11,00 - 20,00 - 28,00 - 40,00 ευρώ (Διακεκριμένη Ζώνη). Ειδικές τιμές: 6,50 ευρώ (φοιτητές, νέοι, άνεργοι, ΑΜΕΑ), 8,50 ευρώ (65+, πολύτεκνοι).

Πληροφορίες για το κοινό διατίθενται στο τηλέφωνο: 210- 72.82.333 και στην ιστοσελίδα του ΜΜΑ: www.megaron.gr

tanea.gr

 

Τελευταίο χειροκρότημα για τη Ζωζώ Ζάρπα

E-mail Εκτύπωση PDF

Έφυγε από τη ζωή από καρδιακ7aa4431a3749d4521af03c61bdb30befό επεισόδιο, στα 73 της χρόνια, η ηθοποιός του θεάτρου και του κινηματογράφου, Ζωζώ. Οι συγγενείς και οι φίλοι της την αποχαιρέτησαν σήμερα, στις 16:30, στο νεκροταφείο Χαλανδρίου.

Η Ζωζώ Ζάρπα έπαιξε στο Εθνικό Θέατρο, όπου συνεργάστηκε με κορυφαίους ηθοποιούς και ερμήνευσε ρόλους σε ταινίες του Νίκου Παπατάκη, της Τόνιας Μαρκετάκη και άλλων σκηνοθετών. Πήρε μέρος σε πολλές τηλεοπτικές παραγωγές, όπως «Κίτρινος Φάκελλος», «Βαμμένα Κόκκινα Μαλλιά» και εσχάτως στον «Δόκτωρα Ρούλη».

Επιπλέον, είχε λάβει μέρος και σε αρκετές διαφημίσεις, με πιο χαρακτηριστική διαφήμιση γιαουρτιού στις ΗΠΑ που υποδύονταν την Ελληνίδα γιαγιά. Μαζί με τους Νίκο Βασταρδή, Έντα Δημοπούλου και Γιάννη Νεγρεπόντη ίδρυσαν το 1981 το θέατρο «Θεμέλιο». Το 1992 το «Θεμέλιο» ίδρυσε την Ανώτερη Σχολή Δραματικής Τέχνης, με προοπτική την αναβάθμιση της θεατρικής παιδείας.

Τελευταία συνεργάστηκε με το Εθνικό Θέατρο, δύο χρονιές με τον Βασίλη Τσιβιλίκα και η πιο πρόσφατη συνεργασία της είναι με τον Χάρη Ρώμα στο θέατρο και την τηλεόραση.

Τη θλίψη της εξέφρασε με ανακοίνωσή της η Δημοκρατική Αριστερά.

Μ.Π.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Τελευταίο "Ζεϊμπέκικο" από το Δημήτρη Μητροπάνο

E-mail Εκτύπωση PDF

Της Έρρικας Ρούσmitropanosσου

...Μουδιασμένους θα μας κοιτάει, από ψηλά, στη θέση της πολυαγαπημένης "Ρόζας".

Οι χτύποι τις καρδιάς του σταματούν. Δε θα καταφέρουν ποτέ, όμως, να σιγάσουν την καρδιά της φωνής του.

Μιας φωνής που χορεύει στα "καλοκαίρια και τους χειμώνες" μας.
Μιας φωνής που συντροφεύει την αναζήτηση μιας "Θεσσαλονίκης".
Μιας φωνής που τσουγρίζει τα ποτήρια στα "παλιά λαδάδικα".

Ο Δημήτρης Μητροπάνος δεν δημιούργησε το τραγούδι. Το τραγούδι, όμως, μεγάλωσε χάρη στη φωνή του.

Δεν έχει καν τελειώσει το Γυμνάσιο. Όμως, η φωνή του αρχίζει να παίρνει το δρόμο της. Τραγουδάει.
Ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης τον παροτρύνει να πάει στην εταιρεία Κολούμπια.
Ο Γιώργος Ζαμπέτας, θα είναι εκεί. Θα είναι: «ο μόνος άνθρωπος στο τραγούδι ο οποίος το βοήθησε χωρίς να περιμένει κάτι».

1966. Μίκης Θεοδωράκης και Δημήτρης Μητροπάνος συνεργάζονται. Ένα χρόνο μετά, η «Θεσσαλονίκη» του θα ηχογραφηθεί.

Το ελληνικό πεντάγραμμο τον τιμά. Οι συνεργασίες του, τον απογειώνουν.

Η Ελλάδα βρίσκει στο πρόσωπό του, το λαϊκό τραγουδιστή. Την κρυσταλλένια φωνή. Την μπάσα, δυνατή χροιά.

Η ανακοπή καρδιάς, σήμερα το πρωί, δεν είναι παρά άλλος ένας σταθμός στην πορεία ενός καλλιτέχνη που τράβηξε το κοινό με τη φωνή του αλλά το κράτησε για το ήθος του.

Η ένταση της "Ρόζας" μπορεί ίσως να χαμηλώσει. Είναι αδύνατον, όμως, να σιγάσει. Ό,τι κι αν λένε τα "κομπιούτερς κι οι αριθμοί".

Τιμώντας το Μίμη Πλέσσα

E-mail Εκτύπωση PDF

Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στο πmimλαίσιο της σειράς «Ελληνικό Τραγούδι, παρουσιάζει μία συναυλία - αφιέρωμα στο συνθετικό έργο του Μίμη Πλέσσα, την Τρίτη 24 Απριλίου, στις 8.30 το βράδυ.

Ο Μίμης Πλέσσας - συμπράττοντας επί σκηνής με τους καταξιωμένους ερμηνευτές της νεότερης γενιάς, Γεράσιμο Ανδρεάτο, Μελίνα Ασλανίδου, Ρίτα Αντωνοπούλου και Σπύρο Κλείσσα, υπό τη συνοδεία της χορωδίας «Εν Φωναίς» και της Ορχήστρας Σύγχρονης Μουσικής της ΕΡΤ σε μουσική διεύθυνση Μίλτου Λογιάδη- θα μας θυμίσει με δικές του ενορχηστρώσεις τραγούδια που έχουν συγκινήσει γενιές Ελλήνων, στα 50 και πλέον χρόνια της καλλιτεχνικής του πορείας.

Τα τραγούδια

Στο πρόγραμμα της συναυλίας, την πρώτη θέση κατέχουν τραγούδια του συνθέτη από τον περίφημο Κύκλο τραγουδιών του 1969, «Ο Δρόμος», ο οποίος είναι ο πρώτος ελληνικός δίσκος που έγινε χρυσός, καθώς και τραγούδια από τον Κύκλο «Μίλα μου για τη λευτεριά» που είχαν απαγορευτεί από τη χούντα των συνταγματαρχών, όλα σε στίχους του Λευτέρη Παπαδόπουλου.

Η ιστορία αυτών των τραγουδιών ξεκίνησε ένα βράδυ, στο σπίτι του Λευτέρη Παπαδόπουλου, όταν ο Μίμης Πλέσσας είδε τυχαία πάνω στο τραπέζι κάποια σκόρπια χειρόγραφά του στιχουργού. «Νιώθοντας ανείπωτη τρυφεράδα καθώς τα διάβαζα, αφού περιγράφανε τα εφηβικά μου χρόνια, τα χρόνια μέσα στην Κατοχή», όπως ο ίδιος διηγείται, ζήτησε από τον σπουδαίο στιχουργό να του τα δώσει, για να τα μελοποιήσει. Ο συνθέτης έγραψε τη μουσική τους μέσα σε δύο μέρες και τα τραγούδια αυτά, με βασικούς ερμηνευτές τον Γιάννη Πουλόπουλο, τη Ρένα Κουμιώτη και την Πόπη Αστεριάδη, ηχογραφήθηκαν μέσα σε 10 ώρες.

Ο συνθέτης

O Μίμης Πλέσσας γεννήθηκε στην Αθήνα και από τα μαθητικά του χρόνια υπήρξε πρώτος σολίστ του πιάνου στην Ελληνική Ραδιοφωνία. Σε ηλικία 27 ετών τιμήθηκε με το πρώτο βραβείο μουσικής του Πανεπιστημίου της Minnesota, ενώ από το 1952, άρχισε να ασχολείται με τη σύνθεση, στην οποία διακρίθηκε πολλές φορές, στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Συνεργάστηκε με πασίγνωστους τραγουδιστές της εποχής και συνδέθηκε με τη «χρυσή εποχή» του ελληνικού κινηματογράφου, αναδεικνύοντας μέσα από τα τραγούδια του κορυφαίους ερμηνευτές, όπως τη Νάνα Μούσχουρη, τη Μαρινέλλα, τη Τζένη Βάνου, τον Γιάννη Βογιατζή, τον Γιάννη Πουλόπουλο, τον Τόλη Βοσκόπουλο, τον Στράτο Διονυσίου και άλλους. Μάλιστα, οι λαϊκές μουσικές που έγραψε για τη μεγάλη οθόνη και τη σκηνή είναι αυτές που χρόνια τώρα μαγεύουν περισσότερο όλους εκείνους που ονειρεύονται, ερωτεύονται και γλεντούν με την ψυχή τους.

Έχει γράψει μουσική για 104 ταινίες και 70 θεατρικές παραστάσεις. Οι δίσκοι του έχουν γίνει πολλές φορές χρυσοί και πλατινένιοι και έχει συνθέσει όλα τα είδη της μουσικής, από οργανική και συμφωνική έως λαϊκή, πειραματική και μοντέρνα.

Το 2000, ο Δήμαρχος Αθηναίων τον τίμησε με το «Χρυσό Μετάλλιο της πόλης», για την πενηντάχρονη προσφορά του στην Ελληνική Μουσική και τον Πολιτισμό, ενώ το 2001, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας του απένειμε τον Χρυσό Σταυρό του Τάγματος του Φοίνικα για την προσφορά του στον πολιτισμό.

Πληροφορίες

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης), Βασ. Σοφίας και Κόκκαλη, Αμπελόκηποι - Αθήνα, τηλ.: 210 6465000,210 7282333, www.megaron.gr. Τιμές εισιτηρίων: 14, 25, 35, 50 (διακεκριμένη ζώνη) ευρώ. Ειδικές τιμές: 7,50 ευρώ (φοιτητές, νέοι, άνεργοι, ΑΜΕΑ), 9,50 ευρώ (65+, πολύτεκνοι).

 

naftemporiki.gr

Λογοτεχνικό Βραβείο για «1 πού + 1 πώς = 2 μαγικές ιστορίες» ενός φαρμακοποιού

E-mail Εκτύπωση PDF


Επιμέλεια: Έρρικα Ρούσσουmao

Οι «1 πού + 1 πώς = 2 μαγικές ιστορίες» χάρισαν στο Μανόλη Μαυρολέων το «Πανδωδεκανησιακό Βραβείο Κώστα Βαλσάμη 2011».

Την Δευτέρα 2 Απριλίου 2012, ο συγγραφέας και φαρμακοποιός βραβεύθηκε με το βραβείο του μεγάλου γλύπτη, Κώστα Βαλσάμη, ο οποίος, μάλιστα, υπήρξε και σημαντικός λογοτέχνης.

Στο σκεπτικό βράβευσης, η κριτική επιτροπή έκρινε σκόπιμο να μνημονεύσει «το σύνολο του μέχρι τώρα λογοτεχνικού του έργου καθώς και τη σημαντική προσφορά του στην παιδική λογοτεχνία».

Την Κυριακή 1 Απριλίου, στον χώρο του Ομίλου Πολιτισμού «Εύμαρος» (Φωκίδος 26 Αμπελόκηποι) έγινε μια πρωτότυπη παρουσίαση του βιβλίου  στην οποία αφηγήθηκε ο ίδιος ο συγγραφέας ενώ διάβασαν αποσπάσματα οι ηθοποιοί Ματίνα Καρρά και Γιώργος Γεωγλερής.

Το βιβλίο «1 πού + 1 πώς = μαγικές ιστορίες» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Εύμαρος» και εκδόθηκε με τη μέθοδο της προαγοράς (15 φορείς και 105 [ ! ] φυσικά πρόσωπα προαγόρασαν το βιβλίο…)

Θοδωρής Ι. Τσάκωνας: η αγκούσα-ένα διαφορετικό μυθιστόρημα

E-mail Εκτύπωση PDF

 

1agkousa bookΜπορεί η λογοτεχνία να ανοίξει έναν απόρρητο φάκελο;

Σαν σήμερα το 1928 η δίκη Καζατζάκη και Γληνού

E-mail Εκτύπωση PDF

Είμαι ορθόδkazοξος μαρξιστής, θέλω μια κοινωνία δικαιοσύνης και ισότητας!”

Της Μαρίτας Αλημίση

Οκτώβριος 1927 και ο Νίκος Καζαντζάκης θα ταξιδέψει στη Μόσχα, προσκεκλημένος της κυβέρνησης της Σοβιετικής Ένωσης για να συμμετέχει στον εορτασμό των δέκα χρόνων από την Οκτωβριανή Επανάσταση.


Εκεί θα γνωρίσει τον Ελληνορουμάνο λογοτέχνη Παναίτ Ιστράτι, τον λεγόμενο και "Γκόργκι των Βαλκανίων" και θα ταξιδέψουν μαζί στη χώρα διαμορφώνοντας μια αντίληψη για τα όσα εξελίσσονται εκεί. Στη συνέχεια ο Καζαντζάκης θα προσκαλέσει τον Ιστράτι στην Αθήνα για να τον γνωρίσει στο ελληνικό κοινό. Στις 11 Ιανουαρίου 1928, ο μεγάλος παιδαγωγός Δημήτρης Γληνός ως πρόεδρος του Εκπαιδευτικού Ομίλου, φορέα των προοδευτικών διανοουμένων, οργανώνει στο θέατρο "Αλάμπρα" εκδήλωση για τις εμπειρίες από το σοβιετικό πείραμα , με ομιλητές τον Ιστράτι και τον Καζαντζάκη. Οι τελευταίοι αναφέρονται στο κομμουνιστικό εγχείρημα, το οποίο παρακολούθησαν μαζί τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο του 1927, με την ευκαιρία της κοινής παρουσίας τους στις εκδηλώσεις.
Την ομιλία ακολούθησε μεγάλη διαδήλωση στους δρόμους της πόλης. Απ’ τα δημοσιεύματα των εφημερίδων την επόμενη ημέρα, που αναφέρουν, στην ουσία, ότι έγινε μια αντεθνική εκδήλωση(!)και ότι οι λόγοι των τριών ήταν αντίστοιχα κατά της Ελλάδας, παρεμβαίνει ο εισαγγελέας που διατάσσει την αστυνομία να διενεργήσει έρευνα. Το αποτέλεσμα είναι να διωχθούν, μέσα σε πλήθος αντιδράσεων των προοδευτικών διανοουμένων. Ο Ιστράτι λίγο αργότερα απελαύνεται, ενώ οι Καζαντζάκης και Γληνός οδηγούνται σε δίκη στην οποία τελικά αθωώνονται...

Ο Καζαντζάκης και ο Ιστράτι κλήθηκαν για απολογία μια εβδομάδα μετά τα γεγονότα, στις 18 Ιανουαρίου. Tην επομένη απολογήθηκε και ο Δ. Γληνός.


Στον ανακριτή, ο Καζαντζάκης αρνήθηκε να απολογηθεί και κατέθεσε γραπτό υπόμνημα. Το ίδιο είχε κάνει και τρία ακριβώς χρόνια νωρίτερα, μετά τη σύλληψή του, στις 13 Φεβρουαρίου 1925, ως κομμουνιστή και υποκινητή ταραχών στο Ηράκλειο όταν απολογήθηκε με το περίφημο κείμενο “Ομολογία πίστεως” .


Το εντυπωσιακό είναι ότι αυτή τη φορά ο μεγάλος Κρητικός στοχαστής δηλώνει – για πρώτη και μοναδική ίσως φορά- ότι είναι ορθόδοξος μαρξιστής, οπαδός της θεωρίας του Μάρξ περί της πάλης των τάξεων και έτοιμος να ενταχθεί στο Κομμουνιστικό Κόμμα! Το απολογητικό υπόμνημα υπέγραφε μαζί με τον Ιστράτι, παρά το γεγονός ότι ο τελευταίος απολογήθηκε και προφορικά.
Είμαστε ορθόδοξοι μαρξιστές, έγραφαν οι δύο συγγραφείς, αλλά δυστυχώς δεν ανήκουμε ακόμη στο Κ.Κ. Έτσι, διανοούμενοι επαναστάτες, ανθρωπιστές, κήρυκες και εργάτες για τη δημιουργία ενός καλύτερου αύριο το οποίο θα διασφάλιζε στον άνθρωπο μια πραγματική κοινωνική δικαιοσύνη και ισότητα, χαρακτήριζαν το πείραμα στη Σοβιετική Ρωσία ως μια ανθρωπιστική αναγέννηση, χαραυγή ενός δικαιότερου αύριο.Στην κατηγορία ότι στοχεύουν στην ανατροπή του αστικού καθεστώτος, Καζαντζάκης και Ιστράτι απαντούσαν, με το υπόμνημα, “ναι, είμαστε ανατροπείς, όπως μας κατηγρούν. Για να ανατρέψουμε την τυραννία και την εκμετάλλευση των αδυνάτων από τις ισχυρούς. Δεν υπάρχει καμιά επανάσταση που να μην είχε βάση την αθλιότητα και τη δυστυχία. Πιστεύουμε στον αγώνα της εργατικής τάξης, η νίκη της οποίας θα έχει αποτέλεσμα την επικράτηση μιας νέας ηθικής και πνευματικής τάξης, όμοια της οποίας δεν αναφέρει έως τώρα η ιστορία”.

Όταν ο Γούντι Άλεν σκηνοθέτησε τη...Ρώμη

E-mail Εκτύπωση PDF

Ο κορυφαίος σκηνοθέτης και ηθοποιός Γούντι Ά5CAC8FA19ED3E2F10F16CBE0D0AF66F4λεν συνεχίζει την ευρωπαϊκή κινηματογραφική του «περιοδεία». Αυτή τη φορά, στάση κάνει στην Ιταλία και συγκεκριμένα την πρωτεύουσά της, Ρώμη, με τη νέα του ταινία «To Rome With Love».

Πηγή έμπνευσης του Γούντι Άλεν είναι το «Δεκαήμερο» του Βοκάκιου και η commedia all’italiana του ’60. Οι πιο υποψιασμένοι, ακόμα, ίσως να αντιληφθούν και τις επιρροές του δημιουργού από την «Dolce Vita» του Φελίνι.

Βασική θεματολογία του φιλμ είναι ο έρωτας όπως ξεδιπλώνεται μέσα από τέσσερις ιστορίες με φόντο βέβαια την «πιο ρομαντική πόλη στον κόσμο», όπως τη χαρακτήρισε ο ίδιος ο Γούντι Άλεν.

Στους πρωταγωνιστικούς ρόλους συναντάμε την Πενέλοπε Κρουζ, που υποδύεται μια πόρνη και τον Άλεκ Μπόλντουιν. Η πιο εντυπωσιακή όμως εμφάνιση είναι αυτή του αγαπημένου ιταλού κωμικού και όχι μόνο, Ρομπέρτο Μπενίνι.

Ιδιαίτερη μνεία γίνεται για τη σκηνή όπου βλέπουμε τον Ιταλό φορώντας μόνο το εσώρουχο του, να τρέχει στη Βία Βένετο, ακολουθούμενος από ορδές παπαράτσι! Τέλος, ο Γούντι Άλεν κράτησε για τον εαυτό του το ρόλο ενός μπαμπά που αποφασίζει να γνωρίσει τον ιταλό εραστή της κόρης του.

Η πρεμιέρα της ρομαντικής αυτής κωμωδίας, αναμένεται σύντομα από την Odeon.

newsbeast.gr

Στην Ελλάδα οι Cirque du Soleil

E-mail Εκτύπωση PDF

Επαφή με το σcirυναρπαστικό υπερθέαμα του Cirque du Soleil θα έχει την ευκαιρία να έχει το κοινό στην Ελλάδα για επτά μοναδικές παραστάσεις. Θα δοθούν στο Κλειστό Γήπεδο Μπάσκετ ΟΑΚΑ, από τις 3 έως τις 9 Σεπτεμβρίου.

Tο συγκρότημα έρχεται στην Ελλάδα με την παράσταση Alegria (χαρά), την πιο κλασική παράσταση, η οποία πρωτοπαρουσιάστηκε το 1994 στο Μόντρεαλ.

Για τα 20 χρόνια προσπαθειών, προκειμένου να έρθει το Cirque στην Ελλάδα, έκανε λόγο η πρόεδρος της διοργανώτριας εταιρείας «Λάβρυς», Γεωργία Ηλιοπούλου, στη συνέντευξη Tύπου.

«Το εγχείρημα αυτό αποτελεί μία ενδιαφέρουσα πρόκληση για όλους μας, τη χρονική αυτή στιγμή, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να παραμείνουμε στο διεθνές πεδίο της παραγωγής και της παρουσίασης μεγάλων πολιτιστικών γεγονότων» τόνισε.

Τα 70 χρόνια διπλωματικών σχέσεων μεταξύ Ελλάδας και Καναδά, γιορτάζουν φέτος οι δύο χώρες και μέσα σε αυτό το φιλικό κλίμα και της ενδυνάμωσης των σχέσεων, έρχεται να προστεθεί και η άφιξη της μεγαλύτερης πολιτιστικής επιτυχίας για τον Καναδά, όπως ανέφερε ο πρέσβης του Καναδά, Ρόμπερτ Πεκ.

Η μάνατζερ της παράστασης Κλερ Ο' Κόνελ, μίλησε εκτενώς για την παραγωγή, το δυναμικό, τα ευφάνταστα κοστούμια αλλά και το θέμα: τη διαμάχη «του παλιού με το νέο» και της κατάρριψης της αριστοκρατίας από τους νέους.

Η Alegria έχει μπαρόκ και οπερατικό ύφος, με φανταχτερές στολές, πρωτότυπη, ζωντανή μουσική κι ένα περίτεχνο σκηνικό, που υποστηρίζει δυναμικά ένα θέαμα αθλητισμού και καλλιτεχνίας.

Το αποτέλεσμα είναι ένα εντυπωσιακό μείγμα επιδεξιότητας, δύναμης και ταχύτητας σε συνδυασμό με τις καλαίσθητες, σχεδόν αιθέριες ερμηνείες.

Στο διάρκειας δυόμισι ωρών θέαμα (με διάλειμμα) παρουσιάζονται ακροβατικά, ανάμεσα στα οποία, η έντονα αισθησιακή «Συγχρονική Αιώρα» και οι δυναμικές «Εναέριες Μπάρες», όπου παράτολμοι ακροβάτες πετούν στον αέρα, για να τους πιάσουν συνάδελφοί τους που κάνουν κούνια σε ύψος 12 μέτρων πάνω από το έδαφος.

«Στις Ρωσικές Μπάρες οι καλλιτέχνες πετούν στον αέρα εκτελώντας θεαματικές τούμπες κι εναέριους ελιγμούς, για να προσγειωθούν πάνω σε μπάρες πλάτους 10 εκατοστών, που στερεώνονται στους στιβαρούς ώμους των συνάδελφων τους.

Η παράσταση διαθέτει περισσότερες από 400 φορεσιές, χειροποίητα παπούτσια, περούκες, καπέλα και αξεσουάρ.

Οι φορεσιές φτιάχνονται στα Κεντρικά Γραφεία του Cirque du Soleil στο Μόντρεαλ σε ειδικά εργαστήρια, που απασχολούν περισσότερους από 300 τεχνίτες. Τις περισσότερες φορές οι φορεσιές φτιάχνονται από λύκρα, καθώς αποκτούν ελαστικότητα και προσφέρουν άνεση στους καλλιτέχνες, αλλά και γιατί φροντίζονται εύκολα.

Η ζωηρή και συγκινησιακά φορτισμένη μουσική επένδυση κινείται από την τζαζ και την ποπ, μέχρι το ταγκό και την παραδοσιακή εβραϊκή μουσική των γάμων (Κλεζμέρ).

Η ορχήστρα χρησιμοποιεί ακουστικά όργανα, ανάμεσα στα οποία το ακορντεόν, θυμίζοντας τις μελωδίες των Τροβαδούρων, και συγχρόνως ζωντανεύει τα τραχιά, αυθεντικά ακούσματα του δρόμου. Και σε αντίστιξη, η χρήση του συνθεσάιζερ απεικονίζει κι αυτή την επερχόμενη αλλαγή.

Το σάουντρακ της Alegria άλλωστε είναι το πιο εμπορικό άλμπουμ του Cirque du Soleil μέχρι σήμερα.

Το σκηνικό της Alegria, με ένα γιγάντιο θόλο στην κορυφή και με περίτεχνες κολόνες και κιγκλιδώματα, αποτελεί μια επιβλητική κατασκευή μνημειακών διαστάσεων.

Η όλη δομή του δεν αναπαριστά κάποιο συγκεκριμένο κτίριο, αλλά το σχήμα του θόλου παραπέμπει αρχιτεκτονικά σε ισχυρούς θεσμούς, όπως τις εκκλησίες και τα κυβερνητικά κτίρια. Ο φωτισμός έχει σχεδιαστεί με τρόπο που ν’ ανακαλεί μια νοσταλγική ατμόσφαιρα, σαν μια χοροεσπερίδα του 17ου αιώνα.

Οι ενδιαφερόμενοι έχουν τη δυνατότητα να προμηθεύονται από σήμερα τα εισιτήρια για τις παραστάσεις, από αλυσίδα καταστημάτων κινητής τηλεφωνίας σε ολόκληρη την Ελλάδα, και από τις ιστοσελίδες: www.cirqueclub.com, και www.lavris.gr.

Oι τιμές ξεκινούν από τα 35 ευρώ με πιο ακριβά αυτά της vip ζώνης, που ανέρχεται στα 75 ευρώ.

 

tanea.gr

JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL